Sobre el primer Ple i la retribució dels regidors.

Dilluns 6 de juliol es va celebrar el Ple extraordinari a l’Ajuntament de Calafell per aprovar el cartipàs municipal. El punt estrella del dia, el que va encendre les baixes passions dels càrrecs electes, va ser, com ja s’esperava, el de les retribucions dels regidors i dels grups municipals.

Diumenge, el dia abans del Ple, la premsa celebrava que el nou govern de Calafell costaria 100.000€ menys als contribuents:

En primer lloc, cal aplaudir la rebaixa de sou de l’alcalde Ramon Ferré de 12.000€ (20%) respecte l’anterior alcalde, Joan Olivella. El salari brut del flamant alcalde serà de 47.000€  bruts anuals, quantitat que és 3.000€ inferior al salari que percebia de regidor durant el mandat de Jordi Sànchez. Des de la CUP de Calafell volem expressar la nostra satisfacció per aquesta línia d’estalvi iniciada pel nou batlle.

Ara bé, aquest titular amb llums de neó, l’estalvi de 100.000€ pregonat als quatre vents per part del nou govern, faria pensar que la resta de l’equip de govern s’ha estret el cinturó en la mateixa proporció que l’alcalde. Però resulta que el nou govern municipal consta de 9 regidors en lloc dels 11 anteriors. Tots els regidors del govern reben la mateixa retribució, 42.000€ anuals amb un 80% de dedicació, (els dos regidors de l’UAM ho perceben en forma d’assistències amb el mateix límit anual que la resta de regidors); en l’anterior govern, el sou mitjà dels regidors era de 42.500€. La reducció del salari dels regidors de l’actual govern és d’un 0,99%. És a dir que dels 100.000€ que estalvia aquest nou govern, uns 84.000€ són els dos regidors de menys que no té i el restant correspon a la reducció de 12.000€ del salari de l’alcalde.

D’altra banda, la reducció de les percepcions dels regidors de l’oposició ha estat més significativa que les dels regidors de govern, d’un 5% als portaveus de grup (de 19.150€ a 18.200€ anuals bruts) i d’un 12% als regidors rasos (de 9.600€ a 8.400€ anuals bruts). Insistim que tot el que suposi contenció de sous ens sembla més que convenient, molt necessari en un municipi que sempre ha liderat les llistes de les retribucions a càrrecs electes més elevades del país. Però que no es pengin medalles que no els toquen.

Pel que hem vist aquestes setmanes, sembla que aquesta serà la línia del nou govern, fer de la necessitat virtut. Que mantenim els sous dels regidors del govern però, com que n’hi ha menys, la despesa és inferior? Diguem que l’actual Junta està fent passos de gegant per reduir el cost del govern municipal. O sense anar més lluny... Que un partit com Ciudadanos, que té prohibit formar part de cap govern municipal però a qui se l’ha de compensar pel seu suport a la investidura (suport venut com un magnànim acte de “responsabilidad democràtica”)? Doncs nomenem el regidor ras president de la Comissió de Transparència i de les Meses de Contractació i que passi a cobrar el sou d’un portaveu de grup (de 8.400€ a 18.200€, bastant més del doble). A més a més, es pot dir que mai abans un govern a Calafell havia atorgat la presidència d’una comissió informativa a un regidor de l’oposició. El titular és una catarsi democràtica que fa treure mocadors.

Deixant de banda que la Comissió de Transparència és a les mans d’un partit opac, tèrbol, a qui, després del 24 de maig, li ha caigut la màscara i ha mostrat el seu rostre de mercenari, el que resulta més qüestionable és que Ciudadanos pugui considerar-se un partit d’oposició. A la llum del que ha passat aquestes setmanes, el seu paper sembla més el d’un partit del govern de facto. El seu tracte preferent sempre s’excusarà al·legant la seva actitud “col·laboradora i constructiva” davant la fragmentació del Consistori. Ara bé, qui s’aprofita de qui? Qui és l’element servil d’aquesta relació no formalitzada?

I malgrat tot, una bona notícia: si afegim el sou dels dos regidors de Ciudadanos (36.400) al cost d’aquest govern, els contribuents de Calafell encara ens estalviem uns 64.000€ anuals. Alegrem-nos-en.