Valoració dels resultats electorals i posicionament respecte la governabilitat municipal

L’Assemblea local de la CUP de Calafell es va reunir el proppassat dimecres, 27 de maig, per fer una valoració dels resultats electorals i decidir la seva posició davant la correlació de forces que han dibuixat els comicis locals.

Pel que fa a la valoració electoral, la sensació general va ser molt positiva. Els bons resultats que ha aconseguit la CUP de Calafell el primer cop que es presentava en unes eleccions (2 regidors, 853 vots), amb una campanya que ha rondat els 1.500€ (properament farem públic els comptes electorals), s’han atribuït, sobre tot, al desig de molts calafellencs i calafellenques de capgirar la forma opaca i partidista de fer política que ha caracteritzat el funcionament institucional del poble durant tots aquests anys. Hi va haver acord en valorar negativament la incapacitat de mobilitzar el vot jove, i per això l’Assemblea es va marcar com a objectiu prioritari que els joves de Calafell s’impliquin en el projecte de la CUP.

Pel que fa a les diverses opcions que se’ns plantegen a la vista de la correlació de forces que es dibuixa al nou consistori, l’Assemblea va decidir que no s’entrarà a forma part de cap govern pels següents motius:

Els programes polítics d’aquells partits amb els que es podria conformar govern, així com les seves actuacions en els darrers anys, posen de manifest que no existeixen les confluències programàtiques mínimes exigibles per compartir aquesta responsabilitat.

L’Assemblea entén que s’ha d’entrar en un govern en el moment que es pugui disposar d’una capacitat decisòria real, i no perquè simplement es té la possibilitat de fer-ho. Entén que amb dos regidors en un govern previsiblement fragmentat resultarà més fecunda una bona feina a l’oposició que no pas ocupar un parell de cadires d’una regidoria de poca incidència, amb tota probabilitat.

Més que parlar de govern, l’Assemblea ha parlat de governabilitat. I això implica entendre que l’espai institucional de representació de la sobirania popular no és l’equip de govern, sinó el ple, i que es poden emprendre canvis profunds mitjançant acords puntuals. L’oposició de la CUP de Calafell serà tan activa com constructiva. Tenim absoluta predisposició a tirar endavant totes aquelles polítiques encaminades a estendre els àmbits de sobirania real, democratitzar les institucions i ampliar drets socials.

Tampoc s’ha obviat el fet que la CUP de Calafell, com aquell qui diu, va en bolquers. El primer pas, abans fins i tot que plantejar-se d’entrar en un govern, ha de ser consolidar el grup humà, les dinàmiques de treball i l’arrelament al municipi i la comarca. Si t’acabes de posar dret, més val intentar fer un sol pas però ferm, que no tres de precipitats.

En darrer lloc, l’Assemblea va tractar l’eventual suport a la investidura d’un nou alcalde. Aquests propers dies ens asseurem a parlar amb aquelles formacions que ens ho sol·licitn per debatre les condicions dels vots, favorables o no. L’Assemblea de Calafell va aprovar un document de compromisos que trobareu adjunt al final de la plana. Aquest és exactament el document de negociació que la CUP presentarà a la resta de forces. 

 

 

COMPROMISOS PER FACILITAR POSSIBLES INVESTIDURES

 

Aquest document és un marc de negociació per facilitar possibles investidures. En ell s’hi recullen propostes en l’àmbit nacional, social i mediambiental, així com mesures orientades a l’aprofundiment democràtic. Són una selecció de punts del nostre programa, en alguns casos parcialment modificats per facilitar el diàleg, que considerem imprescindibles, de mínims, per tal que qualsevol futur govern municipal pugui comptar amb un vot no negatiu de la CUP en el ple d’investidura.

Qualsevol partit que pretengui obtenir el nostre suport a la conformació d’un nou govern, bé sigui mitjançant el vot favorable o bé a través de l’abstenció, haurà de comprometre’s a complir una majoria d’aquests compromisos.

Amb la publicació d’aquest escrit pretenem trencar les dinàmiques opaques que caracteritzen les negociacions postelectorals. Volem ser transparents en totes i cadascuna de les nostres actuacions. No ens reunirem amb ningú per parlar de res que no sigui el que està aquí escrit. Per això fem públic aquest document marc que guiarà eventuals trobades amb representants d’altres partits, si així ens ho demanen. A més a més, si aquestes reunions tenen lloc, les anunciarem públicament abans i en publicarem una acta l’endemà on hi constin els temes tractats, els posicionaments expressats i els assistents.

En cas que algun o diversos partits acceptessin els compromisos, aquests seran ampliats de comú acord per tal de detallar amb precisió els calendaris d’execució, els pressupostos assignats i tota aquella altra informació rellevant per tal d’assegurar el seu compliment efectiu. Així mateix, se signarien públicament i s’establiria una comissió de seguiment.

Si no s’especifica res en contrari en els punts específics, les mesures que tot seguit es detallen són d’aplicació immediata (a partir del mateix any 2015) i sostinguda al llarg de tot el mandat. La immensa majoria dels compromisos no requereixen grans dotacions pressupostàries —en alguns casos fins i tot implicarien una dsiminució de les partides disponibles—, sinó voluntat política.

 

Adhesió de Calafell a l’AMI (Associació de Municipis per la Independència)

La incorporació s’ha d’aprovar per majoria absoluta del ple municipal. En conseqüència, el partit i els regidors que signessin aquest document es comprometrien a incloure aquest punt en l’ordre del dia del primer ple del mandat i votar-hi a favor.

 

Impuls d’assemblees locals abans de les eleccions autonòmiques del proper 27 de setembre per tal de promoure un debat públic al municipi sobre la qüestió sobiranista

Aquests espais de reflexió s’hauran d’organitzar amb la col·laboració del teixit associatiu i del conjunt de forces polítiques i socials del municipi. L’ajuntament haurà de facilitar les infraestructures i els recursos tècnics i humans necessaris per al seu correcte desenvolupament. S’haurà de garantir com a mínim la celebració d’assemblees descentralitzades en els diversos nuclis de població.

 

Desobediència civil i institucional davant l’Estat en cas que es confirmi una majoria sobiranista al Parlament de Catalunya després de les eleccions autonòmiques del 27 de setembre.

En obediència al mandat popular expressat a les urnes, l’ens local adoptarà, de comú acord amb les institucions supramunicipals catalanes, totes aquelles mesures necessàries per iniciar un procés de desconnexió legal i institucional amb l’Estat espanyol. Per exemple, suspenent l’aplicació de tota la legislació estatal lesiva per les classes populars en el seu àmbit d’afectació municipal, com ara el topall de dèficit, la reforma de les administracions públiques, o la invalidació de la llei catalana de comerç, entre d’altres.

Es facilitaran i promouran espais de mobilització i autoorganització popular arreu del poble que facilitin la conscienciació dels veïns en favor del resultat de les eleccions-plebiscit.

 

Supressió dels càrrecs de confiança, tant formals com encoberts

El personal eventual és un clar exemple de nepotisme mitjançant recursos públics. Els partits empren aquesta figura contractual com un mecanisme de col·locació dels seus afins, interferint alhora en la necessària independència del funcionariat i el personal de les administracions públiques.

Els partits que signin aquest document es comprometen a garantir que totes les contractacions de l’Ajuntament de Calafell es faran sempre mitjançant processos públics i transparents que garanteixin l’equitat i la igualtat d’oportunitats.

 

Aprovació de pressupostos participatius per decidir, com a mínim, un 10% del pressupost municipal a partir de l’any 2016

Una primera mesura per aprofundir en la democràcia directa i la implicació de la ciutadania en la cosa pública.

Ateses les limitacions legals i tècniques oportunes i establertes d’antuvi, les decisions adoptades seran vinculants.

 

Celebració del ple de constitució del nou consistori al Teatre Auditori Municipal. Celebració dels plens municipals per la tarda, amb assistència de públic i retransmesos per la ràdio, incloent-hi el torn de preguntes del públic

 

Realització d’una auditoria pública del deute independent i ciutadana, avalada per la Plataforma Auditoria Ciutadana del Deute

 

Limitació dels sous dels membres del govern a un màxim de 2.200€ nets mensuals, incloses tot tipus de dietes i altres conceptes remuneratius addicionals.

La funció dels càrrecs electes s’ha d’entendre com una responsabilitat pública de servei a la ciutadania justament retribuïda. En cap cas l’accés a un lloc de representació pot suposar una forma de promoció econòmica. Per aquest motiu, és intolerable la disparitat retributiva que existeix entre els regidors de govern i els salaris mitjans de la ciutadania.

 

Modificació del Reglament Orgànic Municipal (ROM) per tal de reduir del 15 al 7,5% el percentatge mínim de signatures requerides per a l’admissió a tràmit de les iniciatives populars.

 

Publicació a la pàgina web de l’ajuntament dels pressupostos complets, les actes del plens actualitzades mensualment i de totes les ordenances i reglaments municipals, inclòs el ROM.

Actualment el lloc web municipal presenta importants carències quant a transparència i publicitat, requisit imprescindible  per tal que la ciutadania pugui formar-se una opinió fonamentada sobre els afers públics.

 

Elaboració d’una auditoria de l’estat real de prestació dels serveis públics privatitzats o externalitzats.

L’objectiu és comprovar que s’adeqüen a allò establert en els plecs de condicions de les respectives concessions. En els casos que no es compleixin les condicions de prestació del servei, s’estudiarà la possibilitat de remunicipalització del servei en base al principi d’interès social.

L’auditoria s’haurà d’haver realitzat i finalitzat abans del mes de juny de l’any 2016.

 

No privatització o externalització de més serveis públics i estudi de la no renovació de concessions, en especial les d’abastament i sanejament d’aigua i gestió de residus.

En aquest segon supòsit, s’haurà d’elaborar un estudi tècnic i econòmic per establir la prestació pública directa del servei.

 

Publicar i especificar de manera detallada les empreses implicades en les obres municipals durant tot el seu període d’execució.

 

Aprovació d’un Pla d’Emergència Social amb partida pressupostària, calendari i pla d’execució. Aquest pla inclouria:

Habitatge: amb l’objectiu d’arribar al mínim legalment establert del 15% d’habitatge social, s’iniciaran procediments sancionadors a les entitats financeres que faci més de dos anys que tenen pisos buits al municipi sense posar-los al mercat. Es crearà una Oficina Municipal d’Habitatge.

Subministraments: garantir que no es tallen els subministraments bàsics (aigua, llum...) a les persones en risc d’exclusió social.

Menjador social: estudiar els criteris d’accés al servei i, si s’escau, augmentar-ne les places.

Menjador escolar: garantir que els nens que es beneficien de la beca menjador disposen d’un àpat diari assegurat en època no escolar.

 

Aplicació del principi de progressivitat fiscal als impostos municipals amb criteris socials.

 

Execució d’un pla de recuperació de la fauna i flora autòctona de l’Estany, eliminant-ne les espècies al·lòctones i invasores.

Aquest és l’únic espai humit que es conserva de tot el litoral de Calafell després de dècades d’especulació urbanística. La seva ubicació el fa idoni per iniciar un programa de recuperació d’espais verds i de la biodiversitat pròpia de la zona.

El programa s’haurà de dotar d’un pressupost mínim de 50.000 €.

 

Recuperació de la Comissió de Festes

La Comissió haurà d’estar composada per membres de la societat civil i el teixit social i associatiu del municipi i disposar de capacitat de gestió autònoma de la partida pressupostària assignada.

 

Adquisició pública i adequació de la propietat de Montpaó

MontPaó és un clar exemple de la situació d’abandonament de bona part del patrimoni històric local. Un dels pocs exemples d’arquitectura civil gòtica de tot el Principat, es troba en un estat ruïnós. A banda d’una eventual museïtzació per tal de posar-lo en valor, l’espai podria utilitzar-se per al desenvolupament de projectes d’economia social o com a dependències públiques.