Manifest de principis ètics i d'acció política

El proppassat dimecres, i en el marc del primer grup de treball dels programats per aquest mes d’abril, la CUP de Calafell va aprovar provisionalment el seu manifest de principis ètics i d’acció política.

MANIFEST DE PRINCIPIS ÈTICS I D’ACCIÓ POLÍTICA

1. Dels municipis cap a la sobirania. Construcció nacional i social

La CUP entén que davant un sistema que cada vegada allunya més de les classes populars els marcs de decisió econòmic, social i polític, són els municipis les úniques institucions que resten a l’abast del poble i que poden tenir legitimitat per construir àmbits compartits de decisió i de superació dels conflictes socials i nacionals que es plantegen.

La nostra acció política sempre tindrà present la pràctica d’un municipalisme actiu i compromès. Ens implicarem i solidaritzarem amb qüestions que ens afectin com a societat més enllà de l’àmbit municipal.

2. Assemblearisme i coherència programàtica

Els posicionaments i les línies d’acció de la CUP es decidiran sempre a través d'assemblees obertes, sense direccions ni executives, ni locals ni centrals. Sotmetrem a consulta permanent i contínua la nostra acció política i, si és el cas, institucional, a la militància, els moviments socials i populars, i al conjunt de la societat.

La posició de les possibles regidores i regidors serà coherent amb el contingut del programa electoral de la candidatura i es podran celebrar assemblees revocatòries si mai aquesta coherència queda qüestionada en alguna votació o posicionament públic.

3. Els moviments socials i el teixit associatiu ens representen

La CUP actuarà en estreta col·laboració amb els moviments socials, de defensa del territori i les lluites populars de Calafell. Col·laborarem en la dinamització del teixit associatiu calafellenc, participant i donant suport a les seves iniciatives i demandes.

S’habilitaran mecanismes perquè els recursos de la candidatura reverteixin en iniciatives i projectes socials de la vila. En el supòsit que la CUP obtingui representació institucional, i ateses les limitacions retributives exposades en aquest document, es destinarà un mínim d’un 20% dels romanents a finançar iniciatives de les entitats locals del municipi que estiguin en consonància amb el programa polític de l’organització.

4. Democràcia directa i transparència

La CUP apostarà per l'establiment de mecanismes per fer efectiva la democràcia directa i la transparència en la gestió municipal. Les decisions polítiques que tinguin una afectació important per al municipi han d’ésser sotmeses a consulta popular vinculant. Treballarem per bastir instruments de control periòdic de l’activitat pública des dels àmbits més immediats a la ciutadania.

5. Independència dels bancs

La CUP mantindrà la seva independència respecte dels grups financers i les elits econòmiques. Per aconseguir aquesta independència no demanarem cap crèdit bancari pel finançament de l’organització, ni d’una eventual candidatura o per la campanya electoral.

Les despeses es finançaran a partir de les aportacions de la militància i de les ajudes d’aquelles persones i organitzacions que desitgin participar en el projecte o en campanyes concretes.

6. Transparència en els comptes i la gestió

Ens dotarem de mecanismes per garantir la màxima transparència en la nostra gestió interna. Periòdicament es donarà compte a la ciutadania del balanç econòmic i d’activitat, de les despeses i els costos de les possibles campanyes electorals, així com de l’origen dels recursos emprats.

7. Consum responsable i contractació ètica

En la seva tasca diària i a l’hora d’organitzar activitats, la CUP prioritzarà l’ús de béns i serveis de proximitat —donant suport al teixit productiu local—, i basats en criteris ètics i responsables des del punt de vista social i ambiental.

LA CUP A LES INSTITUCIONS

En cas d’obtenir representació institucional, la CUP de Calafell es compromet a:

8. Renovació i limitació de candidatures i mandats

L’exercici de les responsabilitats dels càrrecs electes és temporal. S’ha d’evitar la professionalització de les tasques representatives i les “carreres polítiques”. Per a garantir la necessària renovació d’equips i d’idees, ens autolimitem en la continuïtat consecutiva dels mandats a un màxim de 4 anys. La persona que abandoni el càrrec no podrà assumir cap altre lloc de representació pública.

Així mateix, entenem que també els lideratges han d’ésser col·lectius i compartits. Per això, i amb independència que s’arribi a ocupar un càrrec de representació institucional, limitarem a 2 mandats consecutius la possibilitat de presentar-se com a candidat o candidata en unes eleccions.

9. Limitació de sous

Com a norma general, les regidores i regidors renunciaran al sou que els correspongui com a càrrecs electes i mantindran la seva situació laboral prèvia.

En aquells casos en què es produeixi una incompatibilitat entre l’activitat professional i de representació, les regidores i regidors podran percebre un màxim d’una vegada i mitja el Salari Mínim Interprofessional (972,90 €/mes nets).

Si el salari que es percebia en l’ocupació anterior era inferior a aquestes quanties, la retribució institucional s’equivaldrà al sou que es cobrava en l’esmentat lloc de treball.

10. Renúncia a regals i privilegis pel fet de ser càrrec electe

Les regidores i regidors renunciaran a qualsevol privilegi o obsequi que puguin rebre pel fet de ser càrrecs electes.

11. Sense duplicitats

Les persones que representin la CUP no podran tenir duplicitat de càrrecs en les institucions, en la pròpia organització, o entre ambdós àmbits, per tal d'evitar l'acumulació de poder en algunes persones concretes.

12 Sense càrrecs de confiança

La CUP lluitarà contra la designació de càrrecs de confiança a dit. Les contractacions de llocs de treball s’han de fer sempre mitjançant processos de contractació pública.

13. Incompatibilitats

Si durant l’exercici de les seves funcions els càrrecs electes han de deliberar o votar sobre afers en els quals s’hi troben implicats directament o indirecta per interessos de tipus personal, faran pública aquesta col·lisió d’interessos i s’abstindran de deliberar i votar.

14. Declaració de béns

Les persones sotmeses a aquests principis que ocupin algun càrrec públic de representació, lliuraran cada any a l’assemblea de la CUP i faran pública per a la lliure consulta ciutadana la seva declaració de béns.

15. Conflictes ètics o de conducta

Els conflictes ètics o de conducta dels signants d’aquest manifest seran traslladats a l’assemblea de l’organització, que resoldrà d’acord al seu criteri.  Si l’assemblea de l’organització considera convenient el cessament d’una de les persones que es regeixen per aquest manifest, aquesta adquireix el compromís de dimitir de la seva condició de càrrec electe.