Esborrant la simbologia franquista dels nostres carrers

El passat 18 de gener va fer 75 anys del bateig de carrers del municipi amb noms franquistes que commemoraven el règim i l’aixecament militar. D’aquests noms de carrers n'han sobreviscut fins als nostres dies dos, el carrer dels Màrtirs i el carrer dels Caiguts.

Els carrers i places d'un poble són espais de memòria compartida d'una comunitat, i quan estan dedicats a persones, col·lectius o fets històrics, poden representar també un acte d'enaltiment, reconeixença i gratitud.

L’assemblea de la CUP considerem una vergonya que reconeixements d’aquestes característiques hagin persistit fins a dia d'avui, essent no només una inadmissible apologia del feixisme, sinó també una imposició i un acte d’humiliació contra el bàndol republicà i contra tots aquells que van donar la vida per la democràcia i les llibertats al nostre país.

És per aquest motiu que en el ple del mes de febrer vam presentar una moció per remoure tota la simbologia i el nomenclàtor del municipi amb referències explícites a la dictadura i als qui li van donar suport. Una proposta aprovada per la pràctica totalitat del Ple. Dues abstencions del Partido Popular, però, ens van recordar que els hereus del règim encara els seguim trobant en les institucions.

De forma immediata, els carrers dels Màrtirs i dels Caiguts recuperaran els seus noms populars i tradicionals de carrer de les Eres i de Cal Viola, respectivament. També es crearà una comissió per estudiar altres casos de noms de carrers, simbologia o títols honoraris del poble dedicats a personatges, col·lectius o institucions vinculades a la dictadura. Una feina que, certament, quaranta anys després de la mort del dictador ja hauria de fer molt de temps que estigués feta.

*Aquí podeu consultar el text íntegre de la moció.

El Ple del mes de febrer va aprovar remoure tota la simbologia i el nomenclàtor del municipi amb referències a la dictadura i als qui li van donar suport